Kristoffers blogg


 

Dagens brott i religionens namn

SvD skriver om ytterligare ett oförlåtligt brott i religionens namn, detta i den svenska myllan. En 16-årig tjej har i flera års tid blivit piskad, slagen med galge och hotad med pistol av sina föräldrar. Hennes "brott"? Hennes kompisar hade fel religion ...

Tänk vilken trevlig värld vi skulle ha utan all denna intoleranta religion. Religionen i sig är det (oftast) kanske inget större fel på (lika lite som det är fel på andra litterära, fiktiva sagovärldar), men människan är svag och i händerna på ett sådant kraftfullt vapen som religionen tyvärr kan vara begås många fruktansvärda brott.

Fram för upplysningen, ner med religionen!



 
 
Kommentarer:

Tror du att det står i koranen att pappan ska göra så eller? Detta är även kulturellt betingat, varför många män från samma kulturer behandlar kvinnor och flickor dåligt.

Skrivet av öööh den 22 december 2008 kl 23:34 #

Finns det inte något statligt verk som kan sortera bort defekta människor? Vi har ju livsmedelsverket som reglerar kvalitet på mat, det måste gå att kvalitetsstämpla folk...skämt åsido. Ironin i detta är att folk som vill söka en ny tjänst gör arbetspsykologiska test som ger en rättvisande bild av personligheten. Hur kan liknande pappskallar få existera i vårt samhälle, jag har väldigt lite förhoppningar om bättring. Adieu Suede

Skrivet av Andrej den 22 december 2008 kl 23:58 #

Jag ber dig att läsa det andra stycket igen.

Nej, jag tror kanske inte att det står såhär i Koranen, och det står nog heller inte där att man ska mörda 1 000-tals människor i New York i terrorattentat. Men sådana extrema handlingar görs - de facto - i religionens namn.

Utan religion - inget religion att skylla på.

Skrivet av Kristoffer den 23 december 2008 kl 00:00 #

Andrej: Tyvärr finns det väldigt många dumma människor i världen. Det kommer det alltid att finnas. Har dessa dumma människor dessutom tillgång till en religion som de kan rättfärdiga sina idioter genom, kan en farlig situation uppstå. Som i New York, eller som för denna 16-åriga flicka.

Skrivet av Kristoffer den 23 december 2008 kl 00:02 #

Det är helt uppenbart religionens fel. Om de aldrig varit religiösa hade det aldrig hänt. Utan religion hade det heller inte funnits självmordsbombare, korsriddare eller korståg. Så det är visst religionens fel. Hur länge skall folk gömma sig bakom en religiös flumskrift för motivera sina beslut och skylla ifrån sig? Religioner dividerar och särar på folk samt skapar konflikter. Det borde vara tveklöst slutsats annars är man blind och dum i huvudet för faan. Krossa all religion i världen och jag garanterar er världsfred.

Skrivet av John den 23 december 2008 kl 00:09 #

John: Jag håller med dig i det mesta du skriver, men jag kan nog inte garantera någon världsfred utan religion, dessvärre. Människan är som sagt dum av naturen och hon kommer alltid hitta på orsaker till att kriga.

Däremot är jag fullt och fast övertygad om att vi skulle ha många färre krig och mycket mindre våld i samhället om inte religionen fanns.

Skrivet av Kristoffer den 23 december 2008 kl 00:13 #

Det är att göra det oerhört enkelt för sig att hävda att religion generellt är av ondo och orsak till världens krig och elände. Vad är religion? Är det religionens budskap och dess heliga skrifter eller är det hur den förkunnas, tillämpas och efterlevs? Är det bådadera? Det senare kan vara väsenskilt från det förra; det vet vi vid det här laget. Att dra alla religioner över en kam är också ett exempel på en grov förenkling som diskussionen inte är betjänt av. Specifikt har islam av idag oerhörda problem att hantera en människofientlig klick dårar som i dess namn begår avskyvärda dåd. En gång i tid var det i kristendomens namn som ohyggligheterna begicks. Är buddister kända för sitt krigiska leverne i religionens namn? Knappast. Religion är ett vitt begrepp, liksom poltik är ett vitt begrepp. Det är nu inte så enkelt vi i det förment upplysta, sekulariserade delen av världen sitter inne med sanningen om allting. Lite ödmjukhet, tack!

Skrivet av Johan den 23 december 2008 kl 01:18 #

"Krossa all religion i världen och jag garanterar er världsfred." Det är ju lätt att dra till med, men hur ska "krossa" folks livsåskådningar, drömmar och hopp om något mer än det våra sinnen uppfattar? Med tvång? Krossa är ett illa valt ord. Illa.

Skrivet av Johan den 23 december 2008 kl 01:22 #

Direkt citat ur SvD: "Upprinnelsen till konflikten ska ha varit att föräldrarna bland annat varit missnöjda med att dotterns kompisar hade "fel" religion." Jag frågar mig varför SvD är så otroligt fega. Varför inte säga att vännerna ej var muslimer?

Skrivet av Erik Jonsson den 23 december 2008 kl 02:00 #

Det var säkert så att det var en protestantisk familj som inte accepterade att dottern hade katolska vänner! Eller inte...

Skrivet av Caniggia den 23 december 2008 kl 02:31 #

Caniggia: Jag har ingen aning om vad du menar. Din svenska är ganska obegriplig. Men om du syftar på att de eventuellt kan vara någon annan religion än islam och du har rätt lovar jag att skicka 1000 kr till Rädda Barnen.

Skrivet av Erik Jonsson den 23 december 2008 kl 05:47 #

Fega journalister törs inte skriva sanningen. I det här fallet törs journalisten inte avslöja varken religion eller familjens ursprung.

Skrivet av Larsson den 23 december 2008 kl 06:54 #

Förbjud Gud. Eftersonm Koranen ännu inte är förbjuden, måste vi analogt tillåta "Mein Kampf" an Adolf Hitler. Skillanden mellan dessa tcå böcker är hårfin, båd vill slakta Judar.

Skrivet av Elisabeth den 23 december 2008 kl 10:23 #

Islam is NOT the religion of peace, it is "The Religion of Violence". As long as the Muslim population remains around 1% of any given country they will be regarded as a peace-loving minority and not as a threat to anyone. In fact, they may be featured in articles and films, stereotyped for their colorful uniqueness: Nation % Muslim United States 1.0% Australia 1.5% Italy 1.5% Norway 1.8% Canada 1.9% China 2.0% At 2% and 3% they begin to proselytize from other ethnic minorities and disaffected groups with major recruiting from the jails and among street gangs: Nation % Muslim Denmark 2.0% United Kingdom 2.7% Germany 3.7% Spain 4.0% Thailand 4.6% From 5% on they exercise an inordinate influence in proportion to their percentage of the population. They will push for the introduction of halal (clean by Islamic standards) food, thereby securing food preparation jobs for Muslims. They will increase pressure on supermarket chains to feature it on their shelves — along with threats for failure to comply. (United States). Nation % Muslim Switzerland 4.3% Philippines 5.0% Sweden 5.0% The Netherlands 5.5% Trinida and Tabago 5.8% France 8.0% At this point, they will work to get the ruling government to allow them to rule themselves under Sharia, the Islamic Law. The ultimate goal of Islam is not to convert the world but to establish Sharia law over the entire world. When Muslims reach 10% of the population, they will increase lawlessness as a means of complaint about their conditions (Paris –car-burnings). Any non-Muslim action that offends Islam will result in uprisings and threats (Amsterdam - Mohammed cartoons). Nation % Muslim Guyana 10.0% India 13.4% Israel 16.0% Kenya 10.0% Russia 15.0% After reaching 20% expect hair-trigger rioting, jihad militia formations, sporadic killings and church and synagogue burning: Nation % Muslim Ethiopia 32.8% At 40% you will find widespread massacres, chronic terror attacks and ongoing militia warfare: Nation % Muslim Bosnia 40.0% Chad 50.1% Lebanon 59.7% From 60% you may expect unfettered persecution of non-believers and other religions, sporadic ethnic cleansing (genocide), use of Sharia Law as a weapon and Jizya, the tax placed on infidels: Nation % Muslim Albania 70.0% Malaysia 60.4% Qatar 77.5% Sudan 70.0% After 80% expect State run ethnic cleansing and genocide: Nation % Muslim Bangladesh 83.0% Egypt 90.0% Gaza 98.7% Indonesia 86.1% Iran 98.0% Iraq 97.0% Jordan 92.0% Morocco 98.7% Pakistan 97.0% Syria 90.0% Tajikistan 90.0% Turkey 99.8% United Arab Emirates 96.0% 100% will usher in the peace of 'Dar-es-Salaam' — the Islamic House of Peace — there's supposed to be peace because everybody is a Muslim: Nation % Muslim Yemen 99.9% Afghanistan 100.0% Saudi Arabia 100.0% Somalia 100.0% Of course, that's not the case. To satisfy their blood lust, Muslims then start killing each other for a variety of reasons.

Skrivet av Evert Johansson den 23 december 2008 kl 10:27 #

Nu har religionen i 1000-tals år skapat så mycket elände och krig. Jag föreslår att vi lever UTAN RELIGION några tusen år och ser om det blir färre krig, mord mm. Dags att prova något nytt!!

Skrivet av AnnaPanna den 23 december 2008 kl 10:30 #

Johan: Nej, religionen är sannerligen inte källan till allt ont och vi i den sekulära världen är inte ofelbara, inte alls. Men det har begåtts - och begås fortfarande - en ohygglig massa illdåd i religionens namn, illdåd som vi till stor del skulle slippa om ingen religion fanns.

Erik Jonsson: Jag vet inte om du är religiös eller inte, men skyll nu absolut inte allt på islam. En stor del av Sydamerika styrs tyvärr av den katolska kyrkan i många avseenden. Det är förbjudet enligt lag att göra abort i många länder. Gör man det ändå döms man till långa fängelsestraff. Detsamma händer om man som läkare opererar en kvinna som fått missfall och annars skulle dö i barnsäng. Ohyggligt. Medeltida. Fruktansvärt. Allt i religionens namn. Den kristna.

AnnaPanna: Håller med dig helt och hållet. Let's try!

Skrivet av Kristoffer den 23 december 2008 kl 12:25 #

Om ni skulle läst lite mer om artikel skulle ni förstå vad det handlar om. Det är en syrieansk som är kristna inte muslimer som förbjuder sin dotter att umgås med muslimska vänner! Det är redan känt att syrianer hatar muslimer! Så heders ahr inte nåt med religionen att göra utan det är kultur och seder som är problemet, kristendomen islam förbjuder att behandla folk illa! Det är människorna som är galna inte religionen!

Skrivet av abbe den 23 december 2008 kl 12:41 #

abbe: Läser du vad du själv skriver? :) "kristna som hatar muslimer". På vilket sätt är INTE religionen inblandad då? På vilket sätt blir världen INTE en bättre plats om religionen inte fanns?

Som jag skrev i min blogg, det är oftast inte religionen som är problemet utan vad folk gör med den och i dess namn. Enkel logik följer: Ingen religion - inga våldsbrott i dess namn.

Skrivet av Kristoffer den 23 december 2008 kl 12:44 #

Det står ju både i Bibeln och Koranen att otrogna ska dödas så jag förstår inte varför människor blir förvånade. Så länge vi inte kastat av oss religiösa vanföreställningar kommer detta fortgå.

Skrivet av Cahjusong den 23 december 2008 kl 13:10 #

Skriv gärna en kommentar:
  • HTML: Tillåtet
 
« februari 2012
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag
 
© Kristoffer