Så blev då privatpolissamhället verklighet till slut. Idag införs IPRED i Sverige och plötsligt har inte längre det statliga, utbildade polisväsendet längre ensamrätt på att jaga svenska medborgare som de bedömer har utfört kriminella handlingar. Nej, nu får alla upphovrättsinnehavare carte blanche att skicka utpressningsbrev till svenska familjer och stämma dessa på hur stora fantasibelopp som helst. Allt utan att på något sätt ha en aning om det verkligen är dessa utsatta som är skyldiga till något brott eller inte.
Detta betyder att Universal Music, för att ta ett exempel i raden av stora, bakåtsträvande skivbolag utan koll på verkligheten överhuvudtaget, kan skicka in en begäran till en i IT-frågor mycket okunnig tingsrätt (vilket jag utgår från att alla är om man ska döma av The Pirate Bay-rättegången där den mycket opåläste Håkan Roswall ansågs vara IT-åklagaren framför alla) om att få namnet på en person som tar sig ut på Internet via ett visst IP-nummer.
Vad är då problemet med detta? Jo, ett IP-nummer bevisar ingenting. Inte ett jota. Det visar bara vem som står som ägare till Internetabonnemanget. Såvida inte Universal Music har hyrt en väldigt skicklig privatdetektiv som medelst foton, videoupptagningar och/eller ljudupptagningar kan bevisa exakt vem som har använt IP-adressen just när upphovsrättsbrottet begicks går det inte att utdöma någon skyldig. Inte för att Per Sundin, Universals svenska vd bryr sig. Han har ju tidigare förklarat att han vill fälla någon, vem som helst, oavsett om denna person är skyldig eller inte. Och denna person har nu fått makt och rättigheter som inte ens svenska polisen har ...
Många är nu de som öppnar upp sina trådlösa nätverk så att vem som helst kan surfa på dem, bara för att visa hur patetisk den här lagen är. Jag ser framemot ett prejudicerande fall i en domstol där vi en gång för alla får se hur lågt rättssäkerheten i Sverige har sjunkit i och med dagens juridiska debacle.
Idag är IPRED implementerat. Hur få dagar behöver vi vänta innan Sverige i allt väsentligt liknar Orwells 1984?
Bra inlägg, en kommentar bara: 1984 är skriven av George Orwell, inte Kafka.
Skrivet av Rafael den 01 april 2009 kl 15:01 #
Japp. Sant. Tack för påpekandet. Ändrat nu. :) Även Kafkas Processen är dock relevant i detta nya privatpolissamhälle vi befinner oss i. Tyvärr. :(
Skrivet av Kristoffer den 01 april 2009 kl 15:06 #
ACTA och IPRED2 är vad som gör 1984 verklighet.
Skrivet av Pether den 01 april 2009 kl 15:16 #
Nu är det dags för många att förstå att det är allvar. Bryter man mot lagen, så kommer man att bli straffad, liksom alla andra som bryter mot lagar. Och det kan bli dyrt. Det hjälper inte att tycka att det är fel på lagen. Lag är lag.
Skrivet av BengtS den 01 april 2009 kl 16:32 #
BengtS: Nu är det ju inte det mitt blogginlägg handlar om, som du mycket väl vet. Jag ifrågasätter inte upphovsrätten.
Det jag ifrågasätter är hur enormt fel IPRED-lagen kan komma att slå, hur många fullständigt oskyldiga personer som kommer att råka illa ut på grund av den, hur enormt fel det är att vinstdrivande företag, som är parter i målet, får rättigheter som inte ens polisen har.
Det här är ett samhälle jag inte vill leva i. Det förvånar mig att du och andra som tycker som du inte inser implikationerna av IPRED. Eller tycker du att Processen av Kafka är en utopi? Vill du att 1984 ska existera redan idag?
Skrivet av Kristoffer den 01 april 2009 kl 16:38 #
BengtS: Du är ursäktad, saknaden av kunskap är väl utrbredd bland er del av befolkningen.
Säg mig, varför är Pelles nerladdade film mer värt än gruppvåldtagna Stina?
Varför ska film och musikbolag ha möjligheten att stifta lagar i ett så kallat demokratiskt land?
De säger att de förlorar pengar, men har du någonsin sett några siffror? Istället visar alla undersökningar på raka motsatsen. Fler gå på bio, fler går på livespelningar, osv. Dessa fildelare som du vill bränna på bål köper mer kultur än de som inte fildelar, det är ju bara logiskt.
Varför ska det finnas en lag när det inte finns något offer?
Och ska inte dessa småpojkar ha rätt till försvar? Som de där personerna som våldtog Stina fick?
Vakna upp, förstå att det är sådana som dig som gör 1984 möjligt.
Skrivet av Pether den 01 april 2009 kl 16:42 #
Håller med Pether väldigt mycket, gillar speciellt "varför är Pelles nerladdade film mer värt än gruppvåldtagna Stina?" , det du skriver där är faktiskt sant !!
Fälla folk för en skitfilm de tankat, sen att en gruppvåldtäkt inte ens går vidare till domstol.. =/
Som om inte musikgiganterna har nog med pengar, tror inte dem känner av lågkonjunkturen direkt..så många miljoner (miljarder?) som dem får in vecka efter vecka.
Skrivet av Ramiie den 01 april 2009 kl 16:50 #
Håller helt med dig. Den lagen liksom FRA är tydliga steg mot det totalitära samhälle som Orwell beskriver.
Skrivet av Manda den 01 april 2009 kl 17:31 #
Du är ju för fan dum i huvet!
Kan ni inte bara räta in er i ledet nån gång och fatta verkligheten. Ladda hem = stöld! punkt slut!
Detta enkla budskap fattar till och med en efterbliven individ som du!
Jag ser fram emot en fällande dom snart!!
Skrivet av jocke den 01 april 2009 kl 18:34 #
Det är att konstatera att kapitaljättarna kapar den gren de själva sitter på. Internet var en gång fritt. Därav den explosionsartade användningen och anskaffandet av privata hemdatorer de senaste 15 åren.
Det breda mediala användandet har varit enormt och kapitaljättarna har tjänat oändligt mycket mer än de förlorat på detta.Nu när friheten ständigt krymper och girigheten ökar från dessa kapitalklossar så kommer intresset från befolkningen att efterhand svalna.
Om 10-15 år finns det ingen frihet kvar med internet och man kommer att betala räkningar snabbt med något annat sätt än internet. Ingen kommer längre att använda "skiten", för frihetstörstande människor tar andra vägar till hjälp. Vem vill använda en tjänst där man är övervakad i princip på varje klickning på en webbsida och får i princip betala en summa för ett enkelt kakrecept?
Det är som tidigare nämnts kapitalet som skapar lagarna och inte demokratiskt valda människor.
Skrivet av Patrik den 01 april 2009 kl 18:38 #
jocke: Svara på de här två frågorna:
1. Tycker du att samhället som målas upp i 1984 är något du vill leva i?
2. Tycker du att samhället som målas upp i Processen är något du vill leva i?
Innan du har svarat på de frågorna är dina ord ganska ointressanta, faktiskt.
Skrivet av Kristoffer den 01 april 2009 kl 18:47 #
En till fråga till jocke:
Tycker du att det är rätt att oskyldiga får böta stora belopp till de olika bolagen? Per Sundin tycker ju det, t ex. Står du bakom honom där?
Skrivet av Kristoffer den 01 april 2009 kl 18:50 #
Har du laddat hem upphovsrättsskyddat material så är du väl långt ifrån oskyldig!
1984?? lite väl långsökt eller?
Skrivet av jocke den 01 april 2009 kl 20:06 #
Jocke: Du har inte många hjärnceller va?
Fildelning är inte stöld, det är brott mot upphovsrättslagen.
Och jo, 1984 låter ruskigt nära med alla dessa nya lagar, FRA, IPRED 1 och 2, ACTA.
Tycker du att företag ska kunna stifa lagar i demokratiska länder?
Skrivet av Pether den 01 april 2009 kl 21:43 #
Lite frågor och svar när det gäller IPRED:
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/internet/article549167.ece
Skrivet av Micke den 01 april 2009 kl 23:26 #
Du sa det själv!!!
Ett brott! Och ett brott ska straffas!!
Vill ni ha musik och film, gå och köp, eller avstå från att titta.
Vilket är det som är svårt att förstå?
Skrivet av jocke den 03 april 2009 kl 20:33 #