Kristoffers blogg


 

Lär er nomenklaturen, DN!

Jag tycker det är dags att stora tidningar som DN lär sig nomenklaturen inom de områden man skriver om. I dag publiceras en artikel med rubriken "700.000 svenskar fildelade i våras". Detta är givetvis fel. Andelen svenskar som fildelade är långt högre än så. Andelen svenskar som fildelar varje dag är väldigt stor. Så fort man bifogar en bilaga till ett mail, fildelar man. Så fort man tar emot en bilaga i ett mail, fildelar man. Bilagan kan vara ett dokument, en bild, en ljudsnutt, vad som helst.

Det absolut centrala här är att detta oftast är fullständigt lagligt. Det som inte är lagligt är att fildela upphovsrättsskyddat material, oavsett om man gör det via mail, torrentsajter eller Direct Connect. Att fildela material som inte är skyddat av upphovsrätten eller som man har tillstånd av upphovsrättsinnehavaren att fildela är så lagligt det bara kan bli.

DN:s artikel blir därför felaktig i grunden när man påstår att 700 000 svenskar fildelade, eftersom det var så många fler och de flesta gjorde det helt lagligt.

Lär er svenska språket, DN. :)



 
 
Kommentarer:

Lite underförstått vill jag påstå att det handlar om olaglig fildelning? (Vilket jag snappade upp genom läsförståelse). Verbet "att fildela" har dessutom i folkmun fått innebörden att det handlar om delning av filer du ej har upphovsrättsligt tillstånd till att dela.

Skrivet av Blomqvist den 17 december 2008 kl 17:21 #

Blomqvist: Jag vet mycket väl vad de menar. Men varför skriver de inte det, då? Anledningen till att folk tror att fildelning = olaglig fildelning är att media inte kan skilja på begreppen. Det är ju från medierna begreppsförvirringen kommer. Således är det medierna som måste reda ut begreppen, också.

Skrivet av Kristoffer den 17 december 2008 kl 17:26 #

Sant. Å andra sidan känns fildelning som något mer "massivt". När du mailar ett worddokument till din arbetskamrat eller skickar den alltid så roliga bilden som cirkulerat överallt på internet (och därmed praktiskt saknar ägare) känns det som att du skickar en fil. Fildelning för mig (och säkerligen för gemene man (delvis pga media)) är när du skickar en låt, en film eller bränner spel och ger bort. Det är helt klart att du delar med dig av filer i bägge fallen, men frågan är om ordet fildelning har haft någon annan betydelse än olaglig spridning av filer? NE.se (som förövrigt har en otroligt fräsch sida) skriver väldigt mycket om fildelningsprogram och tekniker (för den mängden text som finns). Sista meningen är "Fildelning av upphovsrättsskyddat material är olagligt.". Texten i sin helhet: http://ne.se/artikel/1033711/1033711 (Jag saknar paragraftaggar i kommentarsutskriften!)

Skrivet av Blomqvist den 17 december 2008 kl 17:35 #

Ja, NE.se har ju helt rätt. :) Det finns väldigt många människor som fildelar helt lagligt material via BitTorrent-klienter. Och deras slutkläm är ju också helt rätt. Men medierna har ju inte fattat detta ännu.

Jag håller med dig om att skicka bilagor via mail kanske inte uppfattas som fildelning av gemene man, men likväl är det ju det. Tekniken för att dela med sig av filer ska ju inte spela någon roll. Det finns vissa program som ENBART sysslar med fildelning, men man kan fildela på de mest vitt skilda sätt, t ex via mail eller skicka filer över nätverket eller vad som.

Skrivet av Kristoffer den 17 december 2008 kl 17:42 #

Min poäng är fortfarande den att begreppet "fildelning" används felaktigt av i princip alla medier, och om någon ska ändra på sig borde DN vara en av dem som gör detta först (till skillnad från t ex kvällstidningarna).

Skrivet av Kristoffer den 17 december 2008 kl 17:43 #

Hååååårklyverier. Skaffa dig en hobby.

Skrivet av Niclas den 17 december 2008 kl 17:46 #

Ja, egentligen borde de skriva "olaglig fildelning". Och bäst vore väl då också om en av de seriösa tidningarna tar tag i saken! :)

Skrivet av blomqvist den 17 december 2008 kl 17:46 #

blomqvist: Exakt, då är vi överens! :)

Niclas: Men du tyckte ändå det var så intressant att du bemödade dig om att skriva din kommentar här? Så, right back at you, I guess. ;)

Skrivet av Kristoffer den 17 december 2008 kl 17:48 #

DN använder ordet "fildelning" eftersom det är ordet SCB använder, och artikeln handlar om deras undersökning. SCB använder ordet i de relevanta frågorna i sin enkät som ligger till grund för undersökningen (roligt nog innehåller rapporten en engelsk översikt där man använder begreppet "peer-to-peer file sharing" som översättning av "fildelning"). Eller, jag *antar* iaf att det är denna de talar om: http://www.scb.se/templates/PlanerPublicerat/ViewInfo.aspx?publobjid=8415&lang=SV

Skrivet av Ztream den 17 december 2008 kl 18:29 #

Jo, jag inser att DN bara publicerar TT-inlägget rakt av. Men det förmildrar inte det faktum att det står fel. Hade de velat hade de givetvis kunnat ändra i TT-inlägget och skrivit in "olaglig" på korrekta ställen. Det är ändå DN som är ansvariga för de texter som publiceras på DN. ;)

Med det sagt så är ju undersökningen felaktigt utförd om det är så att de har frågat om just "fildelning" och inte "olaglig fildelning". För vad svarar folk på då? Om de har fildelat lagligt eller olagligt? Vem vet? Detta illustrerar bara min poäng ytterligare: Begreppen behöver redas ut, och DN är en ypperlig kandidat till att börja med detta.

Skrivet av Kristoffer den 17 december 2008 kl 18:36 #

Vi skapar själv det språk vi förtjänar genom att välja hur vi använder det. Alltså har vi ett stort ansvar att se till att det blir så bra som möjligt. Och givetvis har Kristoffer helt rätt i sin kritik. Man *ska* kritisera det man anser vara fel, speciellt när det gäller språket eftersom vi där har en chans att faktiskt påverka. Det sätt vi använder ett ord blir sanning om det reproduceras tillräckligt många gånger. Fildelning är farligt nära den här gränsen, vilket är allt annat än bra eftersom det är så uppenbart fel.

Skrivet av Johan den 18 december 2008 kl 09:10 #

Skriv gärna en kommentar:
  • HTML: Tillåtet
 
« februari 2012
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag
 
© Kristoffer