Nu går The Pirate Bay-rättegången in i sitt slutskede - för denna omgång. Oavsett domslut kommer givetvis en överklagan att ske, hela vägen upp till Högsta domstolen.
Vad mig anbelangar är dock rättegången helt fel ute från början. Vilket är brottet? Det är de personer som laddar ner och laddar upp upphovsrättsskyddat material via The Pirate Bays tracker som är olagliga. Inte The Pirate Bay. Om Neij, Swartholm och Sunde är skyldiga till något är Telia precis lika skyldigt. Och Telenor. Och Com Hem. Alla dessa instanser vidarebefordrar trafik mellan olika parter. Det är det enda de gör. De och The Pirate Bay.
Givetvis går man dock inte på dessa "seriösa" bolag, eftersom man aldrig kommer att vinna ett sådant mål. Men tre unga killar utan juridisk erfarenhet försöker man förstås sätta åt. Well, efter att ha följt rättegången de senaste veckorna har jag mycket svårt att tänka mig att de fälls. Vare sig åklagaren eller de olika målsägarombuden har lyckats bevisa att The Pirate Bay är skyldigt till upphovsrättsbrott. Vilket inte är underligt eftersom något upphovrättsskyddat material aldrig har passerat The Pirate Bays servrar.
Man borde ha underkänt hela målet från början, men när man nu har kommit så här långt återstår det bara för nämndemännen att förklara de åtalade icke skyldiga. Något annat vore justitiemord.
Jag är förvånad över att de inte klämt skiv- och filmindustrin på vad de gjort under 15 år av Internetrevolution för att underlätta för användarna att göra laglig nedladdning och hur de utnyttjat Internet för att kapa kostnader för distributionen. Då hade det framgått att det inte handlar om upphovsrättsinnehavare som skall få betalt, utan att branschen skyddar ett globalt distributionsoligopol som inte längre behövs.
Skrivet av avfuktare mot mögel i vindsutrymmen och krypgrunder den 02 mars 2009 kl 15:25 #
Det är en väldigt obehaglig rättegång där en väldigt kapitalstark part antagligen helst vill förlora för att man ska kunna lobba för att skärpa lagarna ännu mer än idag, antingen är de så korkade som de verkar eller så är det en slug plan där den lilla marionetten Roswall dansar efter deras minsta ryck i snöret.
Dessa företags strävan efter att kontrollera den lilla människans totala konsumtion kommer att leda till förbud, censur och slutligen en revolt. Totalbojkotta dessa medan vi fortfarande har en del av våra rättigheter kvar; imorgon är det du som kommer att stå åtalad för ett ickebrott men det kommer inte finnas någon kvar att bevakar dina rättigheter då.
Skrivet av Nicke den 02 mars 2009 kl 16:33 #
Avfuktare mot...: Visst har du rätt, men det är tyvärr inte den frågan det här målet handlar om.
Kristoffer: Håller med dig. Det spelar ingen roll hur kaxig attityd de haft gentemot skivbolagen i mail eller om de tjänat pengar via annonser på siten - Internet bygger på att man ska länka kors och tvärs. Google hjälper till att hitta information genom att indexera material på webservrar. Om tekniken nu gör det möjligt att länka till material som ligger på användarnas datorer är det väl inget konstigt att det skall finnas sökmotorer för att hitta även sånt material. Om någon anser att det materialet är olagligt är det de ansvariga för dessa datorer som ska åtalas - inte sökmotorn.
Skrivet av Skriv gärna en kommentar den 02 mars 2009 kl 16:41 #
Visst ni har rätt, killarna som står bakom tPB har aldrig haft någon avsikt att sprida upphovsrätt skyddat material. Det enda de vill är att folk ska kunna sprida sin egna låtar, bilder och hemmagjorda filmer...
SKOJJAR NI ELLER? Det e väl för fan självklart vad deras avsikt har varit redan från början, att sprida filmer, musik och annan digital media.
Det kan tyckas så att tPB inte borde fällas för de har inte gjort något "konkret" eller vad ni nu kan tänkas vilja kalla det. Men faktum kvarstår att det har varit deras avsikt redan från början, och att påstå något annat är att vara naiv.
Dock är det så att svensk lagstiftning inte har följt med i tiden och det inte finns något direkt brott från killarnas sida. Vad man borde göra är att anpassa lagstiftningen så att företag som lev. en tjänst som tPB är skyldiga att se efter så att inget upphovsrätt skyddat material sprids.
Hade sådan lagstiftning funnits så hade problemet varit löst, och killarna hade haft 117 miljoner att betala.
Skrivet av P den 02 mars 2009 kl 17:20 #
P: "Vad man borde göra är att anpassa lagstiftningen så att företag som lev. en tjänst som tPB är skyldiga att se efter så att inget upphovsrätt skyddat material sprids."
Det går att hitta upphovsrättsskyddat material som inte är spritt av upphovsmännen via bl a google, t o m samma torrents som du hittar på Pirate Bay. Ska vi stämma och bura in googles grundare?
Är det inte lika bra att lägga lite ansvar på alla ISP:er också? Stoppa möjligheten att besöka sidor med potentiellt upphovsrättsskyddat material? Förbjuda all möjlighet att skicka filer till någon annan eftersom dessa kan innehålla material som strider mot upphovsrätten?
Var drar du gränsen, P?
Skrivet av Q den 02 mars 2009 kl 19:09 #
Sanna konstnärer jobbar för att skapa något vackert och beständigt, inte för pengar. Du kan ta vilken känd konstnär som helst från förr så inser du att så är fallet. Dagens s k konstnärer är bara giriga och skapar icke-beständiga verk. Varför ska någon betala för sådant skit. Hur många får betala för att de använder sig av viktigare verk som exempelvis hjulet? Någon mesopotamier borde väl få en slant för denna uppfinning som har revolutionerat vår värld eller? Men nej de ska inte få betalt för de är ju världens avskum. ELLER?
I det massproduktiva samhälle som vi lever i är inte skapandet det viktiga utan det är prislappen. Vari ligger passionen? Det jag kan säga är att de sanna konstnärerna i det här fallet är inte skivbolagen eller filmbolagen eller aritsterna. De sanna konstnärerna är dem som har lyckats förena människor runt om i världen,över gränserna, över alla tullar och skatter. Fattiga som rika har kunnat ha tillgång till samma slags information. Jag talar om Internet och ja TPB.
Detta är en kamp om den enskildes integritet. Detta är en kamp mellan den stora massan och de få människor som vill styra oss genom att ta ifrån oss instrumenten att dela information med varandra. Detta är en kamp som inte får förloras. IPRED är här. Snart kommer ACTA. En massprotest är att vänta.
Slutligen Kristoffer. Jag gillar din blogg. Gillar även ditt inlägg. Jag hoppas att du har överseende med mitt lite annorlunda inlägg.
Lev länge, lev väl och lev fri.
Skrivet av Aurrelius den 02 mars 2009 kl 20:43 #
Oj, flera spännande kommentarer. :)
Nicke och Aurrelius: Ni slår huvudet på spiken. De stora bolagen vägrar att ändra inställning. Laddar man ner begår man brott och då ska man straffas. Punkt. Även om 75 % av dagens ungdomar världen över ser detta som fullständigt naturligt.
Men bolagen vill inte ändra inställning. De är tunga kolosser som har haft samma affärsplan sedan urminnes tider och funkar den inte längre så ändrar man inte på den, utan man jagar ungdomar som fildelar eller sajter som TPB som inte har gjort något fel, enligt någon som helst lag.
Istället satsar man på IPRED och ACTA. Mer rättigheter åt bolagen på bekostnad av den personliga integriteten. Privatpoliser i bolagens tjänst som mer än gärna går på helt oskyldiga personer (Per Sundin har ju sagt detta klart och tydligt) så länge de får de fantasisummor de har funderat ut i något märkligt delirium.
Det är förjävligt.
Kul att du gillar bloggen, förresten, Aurrelius.
P: Du säger det själv: Lagstiftningen är inte sådan att TPB kan bli fällda. Kan de det, så kan som sagt Telia, Telenor, Com Hem och alla andra ISP:er också bli fällda på precis samma grunder. Men nu är det inte så, och därför är en friande dom fullkomligt självklar.
Skrivet av Kristoffer den 02 mars 2009 kl 20:57 #
P + kristoffer: Och som sagt OM de frias (i högre instanser också förstås) så kommer snart kraven på skärpt lagstiftning.
Näe - en lag liknande den vi har angående post behövs omedelbart - en person/organisation som vidarebefodrar meddelanden kan inte hållas ansvarig för vad som sänds !!
/K
Skrivet av Klas den 10 mars 2009 kl 17:18 #