Kristoffers blogg


 

Sluta genast, Israel!

Konflikten mellan Israel och Palestina är oerhört komplicerad och frågan är om vi kommer att få se en lösning på denna inom överskådlig framtid. Jag tvivlar. Men att göra som Israel gör nu är definitivt ingenting som kommer att leda till fred. 

Tyvärr är Israel alltför bortklemat med av de mäktiga västliga staterna. USA kommer till exempel aldrig kunna göra annat än att stödja Israel, eftersom merparten av världens judar bor i Amerika. Nu menar jag inte att någon av sidorna har sådär jättemer rätt eller fel än någon annan, men så länge den ena sidan har en sådan enorm vapenmakt, militär styrka och ett sådant stöd av särskilt USA kommer den här konflikten att fortsätta. Med tanke på Israels stöd utifrån och övermakt tycker man att de borde kunna vara lite mer ödmjuka, men icke ...

Sedan en lite kontroversiell sak. Palestinska självmordsbombare kallas för terrorister av Israel och av (så gott som) hela den "objektiva" världen, medan Israels styrkor är soldater. Ja, självmordsbombare inriktar sig på den israeliska civilbefolkningen, vilket är trist. Men hur många civila palestinier dödas inte av Israels missiler just nu? Om den ena sidan har en sådan överväldigande vapenmakt måste ju den andra sidan göra något - hur drastiskt man än kan tycka att det är - för att kunna slå tillbaka. Jag menar att man inte utan vidare ska kalla självmordsbombare för terrorister, utan att man måste fundera lite mer över deras bevekelsegrund och hur hela situationen ser ut.

Till sist ska dock sägas att jag inte är vare sig pro-Palestina eller pro-Israel, eller antisemit eller "antimuslim", och att det bästa vore förstås om båda sidor kunde lägga ner vapnen.

But it won't happen.



 
 
Kommentarer:

"Om den ena sidan har en sådan överväldigande vapenmakt måste ju den andra sidan göra något - hur drastiskt man än kan tycka att det är - för att kunna slå tillbaka." Du glömmer att det är Israel som slår tillbaka mot det raketregn Hamas släppt loss mot israeliska städer. Du skulle kanske fråga Hamas varför man fortsätter skjuta raketer mot ett annat lands territorium, och har så gjort ända sedan Israel utrymde Gaza 2005. Självmordsbombare har man mer eller mindre slutat skicka, ty de fastnar i det israeliska säkerhetsnätet. Som bland annat innebär att Gazaborna berövas den inkomst de kunnat få genom att arbeta i Israel. Nu släpps de inte in då israelerna inte är ödmjuka nog att släppa in flera självmordsbombare i veckan. Hamas har tydligt deklarerat sin avsikt; att förinta den judiska staten Israel, jaga ut den judiska befolkningen och etablera ett islamistiskt välde i Palestina. Ville de fred och välstånd för det palestinska folket skulle de lagt ned raketerna och självmordsbomberna för länge sedan, och byggt upp ett blomstrande samhälle. Men i stället revs de stora växthus israeliska bosättare byggt så fort dessa lämnat Gazaremsan. Växthus och annan infrastruktur som man kunnat försöja Gazaborna med. Med tanke på situationen och styrkeförhållandena är det kanske mer lämpligt att föreslå lite ödmjukhet från Hamas sida....

Skrivet av Nollåttan den 30 december 2008 kl 16:08 #

Kan du inte återkomma med dina kommentarer när du inte är så extremt, våldsamt pro-israelisk och anti-muslimsk? Ser ingen poäng i att kommentera din partsinlaga.

Den slitna klyschan det är inte ens fel när två träter har aldrig passat så bra som i den här konflikten.

Skrivet av Kristoffer den 30 december 2008 kl 16:16 #

"Men att göra som Israel gör nu är definitivt ingenting som kommer att leda till fred." Israelerna höll sig lugna under förvånansvärt lång tid medan Hamas fortsatte att skicka raketer mot dem. Passiviteten hjälpte inte: fundamentalisterna i Hamas fortsatte med sina raketskjutningar. Terroristerna får skylla sig själva. Oskyldiga civila kommer drabbas alltid vid bombningar, men jag är förvånad över hur stor del av de dödade verkar ha tillhört just Hamas.

Personligen tror jag inte heller att det finns någon enkel lösning på situationen, men jag vet var mina sympatier ligger. Det som hände dagarna före julen i Rosengård visar att en begränsad grupp av muslimer, påhejade en liten klick människor på vänsterkanten, alltid hittar ursäkter till att bruka våld. Hamas i Gaza, wahhabister i Rosengård. Mitt tålamod för sharia-förespråkare är slut.

Skrivet av Matti den 30 december 2008 kl 16:36 #

Det skulle givetvis stå "Oskyldiga civila kommer alltid att drabbas vid bombningar" och ingenting annat.

Skrivet av Matti den 30 december 2008 kl 16:38 #

Jag har skrivit rätt mycket på den här bloggen om vad jag tycker om religion (tycker jag inte alls om), så jag håller helt med dig vad gäller religiös fundamentalism och sharialagar och sådant, det är en enorm styggelse.

Samtidigt måste det ju finnas någon form av proportioner här. Visst, Hamas har skickat raketer mot Israel, men dessa har inte orsakat tillnärmelsevis lika mycket förstörelse som Israels missiler gör nu. Israel verkar ju ha bestämt sig: "Vi ska bomba bort Hamas från jordens yta, kosta vad det kosta vill i politiskt kapital."

Och det är häri problemet ligger. Det spelar ingen roll vilket övervåld Israel tar till, de kommer ändå alltid ha USA:s oreserverade stöd. Ingen amerikansk president kan någonsin överge Israel, då blir han i princip avsatt direkt ...

Skrivet av Kristoffer den 30 december 2008 kl 16:47 #

"Kan du inte återkomma med dina kommentarer när du inte är så extremt, våldsamt pro-israelisk och anti-muslimsk? Ser ingen poäng i att kommentera din partsinlaga." Anti-muslimsk? I denna kommentar har jag skrivit att Hamas vill införa islamiststyre. Är det det som du kallar antimuslimskt? Att i en kommentar redogöra för hela min syn på konflikten skulle knappast låta sig göras. Ditt utrymme på web-servern skulle fyllas ganska snabbt... Nåväl, låt mig komprimera mig så du får något att kalla för partsinlaga: Hamas: fanatiker som hellre dör än släpper till en tum mark till judarna. Och då menar jag inte bara Gaza utan också Tel-Aviv. Lika vidriga som nazister och röda khmerer. Palestinier: ett plågat folk som behöver fred och självbestämmande i en egen stat mer än något annat. Israel: judarna har lika stor rätt till en stat i sitt historiska hemland som palestinierna. Bosättningar: skall utrymmas i utbyte mot fred. Bosätttare: dels vanliga förhållandevis hyggliga människor som hamnat på Västbanken för att de fått bra hem på förmånliga villkor. Dels fanatiker som inte vill tillerkänna palestinierna en tum mark i det "heliga" landet. Inte ett dugg bättre än Hamas. Allt farligare och våldsammare blir de , även om de har långt kvar till Hamas nivå. Tyvärr är det extremisterna på båda sidor som sätter agendan. Vilket leder till mycket våld. Jag avstår från att redogöra för den historiska bakgrunden. Det skulle kräva en trebetygsuppsats. Hur som helst - lite mer eftertanke och studier skulle göra gott för dina bloggposter om mellanösternkonflikten. Din slutkläm håller jag med om. Enda sättet att få stopp på denna konflikt är att avväpna extremisterna.

Skrivet av nollåttan den 30 december 2008 kl 17:16 #

"Ingen amerikansk president kan någonsin överge Israel, då blir han i princip avsatt direkt ... " Sådana floskler sätter din trovärdighet i fara. Avsatt av vem? Militären? Kongressen? Finns inga konstitutionella medel att avsätta presidenten utom för brott som kan leda till riksrätt. Och det kan knappast en förändring i utrikespolitiken leda till. Du kanske menar att han kan förlora ett val? Som bekant sitter ingen president mer än två perioder. Jag har inte sett någon president som ändrat sin mellanösternpolitik efter omvalet, när han i praktiken (snarare än i princip) är okänslig för opinionen. Det finns 5 miljoner judar i USA, av en total befolkning på 300 miljoner. Visst har de visst inflytande men inte till den grad. Du tycks ha köpt antisemitiska teorier om att judarna styr världen med hull och hår. Det kan ju tänkas att USA stödjer Israel för att man ser araberna som ett större hot mot Israel än tvärtom. Har det fallit dig in?

Skrivet av Nollåttan den 30 december 2008 kl 17:30 #

Jag har aldrig utgett mig för att vara expert på den här konflikten, nollåttan. Det jag säger är att Israels bombningar inte kommer att lösa den, utan bara orsaka mer lidande och troligtvis tvinga fram ännu fler extremister. Se på USA:s krig i Irak och Afghanistan. Hur bra har de gått? Hur många "terrorister" har man dödat? Hur många finns kvar? Det GÅR inte att utrota extremister/terrorister med våld. Därför är "kriget mot terrorismen" en sådan paradox. Ju mer man attackerar dem, desto mer beslutsamma blir de, och desto fler blir de. Därför är USA:s krig precis lika dumt som Israels nuvarande attacker.

Jag vet mycket väl vilka Hamas är och jag sympatiserar inte med dem. De är extremister, de bedriver i princip en islamistisk diktatur på Gazaremsan. Men du KAN inte utrota dem genom att bomba dem. Du måste komma på en annan lösning. Bombningarna syftar - som sagt - enbart till att döda oskyldiga civila och stärka dem i deras "kamp".

Du vet mycket väl vad jag menar när det gäller USA:s president och Israelfrågan. Självfallet kommer han inte bli avsatt, men han kan inte räkna med omval och han lär bli handlingsförlamad och inte kunna utföra sina arbetsuppgifter. Som du säkert vet är det kongressen som har den mesta makten i USA, även om presidenten har vetomöjligheter. Men för att driva igenom olika lagar och beslut måste han få med sig en majoritet av kongressen, och det kommer inte att hända om han tar sin hand från Israel.

Skrivet av Kristoffer den 30 december 2008 kl 17:41 #

"Det jag säger är att Israels bombningar inte kommer att lösa den, utan bara orsaka mer lidande och troligtvis tvinga fram ännu fler extremister." Du har rätt. Den här bombkampanjen är mer för att visa handlngskraft och för att försöka tvinga fram lite kortvarigt lugn än för att lösa konflikten. Men här kommer den stora frågan. Vad ska Israel göra för att slippa raketerna? Tror du på allvar att raketregnet skulle upphöra om man drar sig ur Västbanken, utrymmer bosättningarna och öppnar gränserna mellan Israel och Gaza/Västbanken (dvs en palestinsk stat)för människor och varor? Vilket naturligtvis vore det ideala att göra. I teorin.

Skrivet av Nollåttan den 30 december 2008 kl 17:51 #

Israel = Natzis och lögnare. Politikermördare

Skrivet av Mike den 30 december 2008 kl 17:54 #

Du ställer en mycket viktig fråga, men jag har inget bra svar på den. Det här är som sagt en väldigt svår konflikt.

En grej Israel skulle kunna göra är att närma sig Fatah ännu mer, och försöka stärka Abbas ställning bland palestinierna. Jag tror att de flesta palestinier inte gillar Hamas hårdföra politik, men heller inte Abbas lite för västvänliga hållning. Samtidigt vet vi att Hamas inte kommer att ändra på sig, så där är loppet kört. Men kanske kan man få Abbas att bli mer populär bland sitt eget folk utan att tappa den respekt han har hos Israel?

Skrivet av Kristoffer den 30 december 2008 kl 17:57 #

Jag är inte antimuslim, och inte heller antisemit. Men jag är antiteist och antireligiös. Hur svårt tror ni att det hade varit att lösa konflikten kring Gaza, eller öht mellan Palestina och Israel om den inte bottnat i religiösa anspråk? - "Hej, i min bok står det att det här landet är mitt." - "Det är ju uppenbart falskt, för det står i min bok att det tillhör mig och mitt folk!". Nu är jag inte så naiv så jag tror att det går att få folket i regionen att sluta vara religiösa, men jag ville bara ge facit till orsaken. Så att säga. Men för att vara lite mer geopolitisk tycker jag det är otroligt hur Israel "tillåts" bete sig precis hur som helst helt oaktat FN:s resolutioner, förmaningar och uppmaningar, medan andra länder minsann direkt hamnar under handelsembargo, bojkotter och andra påtryckningar. Att ha USA som allierad är ganska praktiskt, särskilt militärt i dessa tider. Lite av ett "slår du mig, så hämtar jag storebrorsan"-scenario. Visserligen en smula jag-har-läst-Chomsky-konspirationsteoretiskt, förlåt, men det är nog ganska så sant.

Skrivet av Andreas den 30 december 2008 kl 22:26 #

Att utplåna Hamas är ett bra första steg till fred:

1) Det är Hamas som 9 gånger av 10 bryter vapenvilorna

2) Det är Hamas som attackerar Israel. Israel försvarar sitt land och sin befolkning mot Hamas terrorattacker.

3) Det är Hamas som består av antisemiter och nazister som vill "driva ut judarna i havet".

4) Det är Hamas som använder kvinnor, barn och gamlingar som "mänskliga sköldar" mot Israel.*

*= Uttalande av Hamasledaren Fathi Hamad:

http://uk.youtube.com/watch?v=Qky8rfFPJeI

Så att slå ut terrororgansationen Hamas är ett mycket bra steg mot fred.

Skrivet av BlackNinja den 31 december 2008 kl 00:43 #

Men, BlackNinja, du utplånar inte Hamas genom dessa attacker. Du stärker dem, du stärker deras sympatisörer (som är MÅNGA i hela arabvärlden). Det är så dumt, så dumt, detta anfallskrig från Israels sida.

På så många plan.

Skrivet av Kristoffer den 31 december 2008 kl 01:29 #

1) Det är BlackNinja som är nazist som vill driva palestinierna i havet.

2) Israel har aldrig någonsin hållit en vapenvila mot palestinierna, under Hamas senaste dödade Israel 49 palestinier.

3) Det är Israel som ockuperar Palestina och håller dess befolkning fängslad utan mat, vatten, el och medicin. Det är en krigsförbrytelse.

4) Det är Israel som använder palestinier som mänskliga sköldar vilket de fått kritik för från både Amnesty och Human Rights Watch.

Skrivet av WhiteNinja den 31 december 2008 kl 12:24 #

Sverige har en hel del att lära av Israels situation, ett ord: Rosengård. Det här är bara förskalven kära medborgare. När muslimerna börjar närma sig dubbelsiffriga procenttal, då börjar våldet på allvar. Dags att börja studera exemplet Israel. 300+ miljoner muslimer omringar 5 miljoner judar…

Skrivet av Olbap den 31 december 2008 kl 15:30 #

Skriv gärna en kommentar:
  • HTML: Tillåtet
 
« februari 2012
tiontofr
  
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    
       
Idag
 
© Kristoffer